Oświetlenie rowerowe
( ilość produktów: 19 )Lampki rowerowe to niezbędne wyposażenie roweru każdego cyklisty poruszającego się po drogach publicznych. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, każdy rower powinien być wyposażony w obowiązkowe przednie białe oraz tylne czerwone światło pozycyjne (może być migające). Wyposażenie takie ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo zwiększając naszą widoczność podczas jazdy i nie należy lekceważyć obowiązku posiadania go.
Mocne przednie lampki rowerowe pozwolą na swobodne poruszanie się po zmierzchu, natomiast czerwone tylne światło sprawi, że będziemy widoczni przez innych uczestników ruchu poruszających się za nami.
Zestaw lampek rowerowych LED na przód i tył roweru | 2 diody LED XM-L T6 CREE, 1000lm, 6 trybów świecenia, 1200mAh | 6 diod, 4 tryby świecenia, 300lm
Zestaw lampek rowerowych LED na przód i tył roweru | 2 diody LED XM-L T6 CREE, 1000lm, 6 trybów świecenia, 1200mAh | 5 diod, 4 tryby świecenia, 50lm
Zestaw lampek rowerowych LED na przód i tył roweru | dioda LED XME CREE 3W, 300lm, 3 tryby świecenia, 800mAh | 5 diod, 7 trybów świecenia, 15 lm
Zestaw lampek rowerowych LED na przód i tył roweru | Biała i czerwona, 3 tryby świecenia, baterie CR2032
BL055 | Przednia lampka rowerowa PREMIUM | aluminium | dioda LED XM-L T6 CREE, 400lm, 5 trybów świecenia, akumulator 2200mAh
L9 | Przednia lampka rowerowa PREMIUM | aluminium | 3x dioda LED XM-L T6 CREE, 750lm, 6 trybów świecenia, akumulator 3000mAh | powerbank
BL063 | Przednia lampka rowerowa | Wbudowany klakson 120dB | Funkcja licznika rowerowego | 4 tryby świecenia, 300lm, 8h pracy, 1500mAh
BL069 | Tylna lampka rowerowa LED | 6 diod, 4 tryby świecenia, 300lm, wbudowany akumulator
QB701 | Tylna lampka rowerowa LED | 14 diod, 5 trybów świecenia, 100lm, wbudowany akumulator 300 mAh
BL918 | Tylna lampka rowerowa LED | 5 diod, 7 trybów świecenia, 15 lm, wbudowany akumulator
BL03 | Przednia lampka rowerowa | 2 diody LED XM-L T6 CREE, 1000lm, 6 trybów świecenia, akumulator 1200mAh
BL058 | Przednia lampka rowerowa | dioda LED XME CREE 3W, 300lm, 3 tryby świecenia, akumulator 800mAh
BL056 | Tylna lampka rowerowa LED | 5 diod, 4 tryby świecenia, 50lm, wbudowany akumulator
BL085 | Przednia lampka rowerowa | dioda LED XM-L T6 CREE, 1500lm, 3 tryby świecenia, akumulator 2400mAh
BL-01 | Para lampek LED do roweru | silikonowa obudowa, uniwersalne mocowanie | Zestaw składa się z 2 sztuk - biała + czerwona
BFL-01 Lampka LED na szprychy, koła | 6 kolorów
- 1
- 2
Czy oświetlenie rowerowe jest obowiązkowe?
Oświetlenie rowerowe jest obowiązkowym wyposażeniem roweru, które regulują przepisy prawa. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury mówi o obowiązku posiadania:
- światła przedniego - białe lub żółte, świecące światłem ciągłym lub migającym,
- światła tylnego - czerwone odblaskowe oraz czerwone świecące światłem ciągłym lub migającym,
przy czym na stałe musi być zamontowane tylko tylne światło odblaskowe. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru w ciągu dnia, przy dobrej widoczności, były wyłączone lub zdemontowane.
Używanie świateł pozycyjnych w postaci lampek rowerowych przednich i tylnych obowiązkowe jest od zmierzchu do świtu oraz w trakcie przejazdu przez tunel.
Należy pamiętać, że kwestie prawne to jedno, natomiast nasze bezpieczeństwo to drugie i warto używać dobrego oświetlenia w trakcie jazdy na rowerze, w każdej pogodzie i warunkach, aby zwiększyć naszą widoczność w ruchu drogowym.
Jakie lampki rowerowe wybrać?
Z racji, że niemal wszystkie dostępne na rynku modele lampek rowerowych spełniają podstawowe wymagania i założenia, wybierając idealne oświetlenie do naszego roweru powinniśmy zastanowić się nad ich konkretnym zastosowaniem. Odpowiadając sobie na kilka pytań, o okoliczności używania, do jakiego roweru i w jaki sposób chcemy je zamontować, jakimi trasami się zazwyczaj poruszamy i o jakiej porze dnia, czy jeździmy słabo oświetlonymi szlakami, możemy określić parametry lampki, które wskażą drogę w wyborze najlepszego dla nas modelu.
Wybierając oświetlenie do roweru powinniśmy prześledzić następujące parametry i dostępne funkcje:
moc - czyli siła natężenia strumienia świetlnego wyrażona w lumenach. Zasada jest prosta. Im więcej lumenów tym lepiej i mocniej świeci lampka. Ilość potrzebnego nam światła zależy jednak od warunków w jakich się zazwyczaj poruszamy. Jeżeli jeździmy w mieście, po oświetlonych trasach i tylko w ciągu dnia, nie ma potrzeby inwestować w najmocniejsze lampki o mocy 1000lm i więcej. W takich okolicznościach zdecydowanie wystarczy zestaw lampek ostrzegawczych, które będą na tyle energooszczędne by móc zapomnieć o bateriach przez dłuższy czas, i których moc wystarczy aby sprawić, że będziemy widoczni na drodze dla innych uczestników ruchu.
Zupełnie odwrotnie będzie, kiedy planujemy podróże po bezdrożach lub jazdę w bardziej ekstremalnych warunkach, po zmroku. Lampka ostrzegawcza nie zapewni odpowiedniej ilości światła, więc aby bezpiecznie poruszać się np. w leśnej gęstwinie, będziemy potrzebowali mocnego oświetlenia o szerokim kącie świecenia. W takim przypadku sprawdza się zasada: im więcej (lumenów), tym lepiej.
tryby pracy - podstawą są dwa tryby: ciągły i migający, który dobrze sygnalizuje naszą pozycję na drodze, oszczędzając przy tym baterię. Wyższe i mocniejsze modele posiadają możliwość świecenia połową lub jedną trzecią mocy co zwiększa uniwersalność i możliwości dostosowywania oświetlenia do panujących warunków.
sposób montażu - jest to istotny parametr, ponieważ nie każda lampka będzie pasowała do każdej konstrukcji roweru. Należy zwrócić uwagę na to jak montowana jest lampka, czy posiada osobny uchwyt, z którego możemy ją łatwo wypiąć do ładowania i czy sposób montażu zapewnia stabilne i pewne trzymanie.
wodoodporność - warunki pogodowe często się zmieniają i potrafią zaskoczyć. Sprawia to, że ochrona przed wodą, przynajmniej ta podstawowa, jest pożądana. W przypadku dłuższych wypadów, podróżowania w terenie, wskazane jest zabezpieczenie wyższej klasy, np. IPX4.
czas działania - zależy od tego jak został zaprojektowany konkretny model. Istotą dobrej lampki jest odpowiednio wyważony kompromis między jej mocą, a żywotnością baterii. W trybie energooszczędnym (migającym) lampka powinna być w stanie działać przez kilkanaście godzin oraz do kilku w trybie ciągłym.
zasilanie - w dzisiejszych czasach najpowszechniejszym rozwiązaniem wydaje się zasilanie akumulatorowe, ładowane przez USB. Jest niezwykle uniwersalne, praktyczne i w tandemie z powerbankiem świetnie sprawdzi się podczas najdalszych wypraw.